De geschiedenis van de Banne Hopper

In 2010 besluit de stadsdeelraad Amsterdam-Noord om een nieuw winkelcentrum te bouwen in de Banne-Zuid (Bezaanjachtplein).
Supermarkt Lidl in de Banne-Noord laat weten te gaan sluiten als het nieuwe winkelcentrum open is.
De bewoners van de Banne-Noord hebben door de sluiting van de Lidl geen supermarkt meer in de buurt.
Hoe kunnen mensen die slecht ter been zijn zelf hun boodschappen doen, of worden Banne-bewoners dan afhankelijk van anderen om hun boodschappen te laten doen?
Dat is een van de vragen die Bep Szymanski zichzelf stelt en bedenkt of hiervoor een oplossing gevonden kan worden.
In het voorjaar van 2011 neemt Bep Szymanski het initiatief en stelt deze vraag aan de stadsdeelraad.
Het voorstel is om een mobiele winkel, een kleine weekmarkt of speciaal vervoer binnen postcode 1034, op te zetten.
Alle politici zijn zeer positief over dit idee, maar een SRV-wagen wordt te duur en de marktkooplui zien het exploiteren van een kleine weekmarkt niet zitten.
Een werkgroep wordt gevormd, bestaande uit een toekomstige ondernemer van het Banne Centrum, bewoners, professionals en een ambtenaar van het stadsdeel Amsterdam-Noord, gezamenlijk wordt er een plan uitgewerkt.
Besloten wordt om ‘Tuk-Tuk’ verder te onderzoeken, als speciale aanvulling op het bestaand openbaar vervoer in de Banne
De eisen voor het voertuig worden bepaald: het moet een elektrisch voertuig worden vanwege het groene karakter, makkelijk bestuurbaar, een goede in-en uitstap en een comfortabele zit met bescherming tegen regen en wind.
In augustus 2012 wordt Stichting De Banne Hopper opgericht, helaas is er nog geen financiële toezegging.
In 2013 en 2014 volgen er vele gesprekken en iedereen is enthousiast, maar de financiën zijn nog steeds niet rond.
In  2015 komt de financiering eindelijk rond, de aankoop kan worden geregeld met dank aan Sponsoren.
De Sponsoren (Banne Hopper 1) hebben een eigen webpagina, klik met de muis op SPONSOREN
De leden van de werkgroep hebben diverse bedrijven bezocht die dit soort voertuigen produceren.
Het elektrisch voertuig wordt besteld en krijgt de naam Banne Hopper.
Veel mensen maken gebruik van de Banne Hopper en niet alleen om boodschappen te doen, ook worden er ritjes gemaakt naar de apotheek, de bibliotheek, het ziekenhuis, de huisarts of om ergens gezellig koffie te gaan drinken.
In de praktijk blijkt dat deze Hopper te weinig ruimte heeft om loophulpmiddelen mee te nemen, omdat de laadbak aan de kleine kant is.
De hulpmiddelen worden in de Hopper meegenomen, met als gevolg beschadigingen aan de stoelbekleding en daardoor sneller vervangen moet worden.
Het is vaak te druk voor 1 Hopper en daarom wordt er gekeken naar een 2e Hopper.
Het vergt veel overleg en geduld om de financiële middelen rond te krijgen.
De aankoop van de 2e Banne Hopper kan weer worden geregeld met dank aan Sponsoren.
De Sponsoren (Banne Hopper 2) zijn te vinden op hun eigen webpagina, klik met de muis SPONSOREN
Op 26 maart 2019 rijdt de 2e Banne Hopper zijn 1e rit en met een grotere laadbak achter op de auto, waar de hulpmiddelen makkelijk geplaatst kan worden.
De 1e Hopper wordt als reserve ingezet als er teveel reserveringen zijn voor de 2e Hopper, in coronatijd valt dit erg mee.
In opdracht van de gemeente Amsterdam heeft Johan Zwaan een Promotiefilm gemaakt, voor de Banne Hopper.
De 1e Banne Hopper is gaan rijden op 13 februari 2016
Voordat de 2e Banne Hopper zijn 1e rit kon maken, moest er eerst getekend worden voor de overdracht.
De introductie van de Banne Hopper 2.0
De 2e Banne Hopper is gaan rijden op 26 maart 2019
Vrijdag 4 november 2019 heeft chauffeur Ruud de 1000e rit gereden
Maandag 12 oktober 2020 hebben de Hoppers hun 10.000e rit gereden.